Základní úprava
Základní úpravou by měla projít každá pořízená fotografie. Úprava zahrnuje globální (celoplošně aplikované) úpravy tonality a barevnosti a dále základní lokální úpravy pro zvýraznění hlavního motivu a potlačení nežádoucích prvků ve fotografii. Součástí základních úprav je také odstranění technických vad fotografie – chybně nastavené vyvážení bílé, špatná expozice, doladění kompozice (ořezy), odstranění barevné složky šumu z digitálního snímače, potlačení chromatické složky šumu při zachování kresby v detailech, apod.
Základní cena úpravy (do 30 ks fotografií) je 590 Kč. Za každou další fotografii nad základní počet účtuji 15 Kč.
Ukázky základních úprav
U fotografie pořízené v pražské ZOO jsem provedl opravu optické vady objektivu, tonální úpravy vedoucí ke zvýraznění ústředního motivu (zvýšení kontrastu, zesvětlení subjektu, zvýraznění kresby) a odstranil jsem rušivé prvky z pozadí.
Nakonec jsem upravil kompozici oříznutím vrchní části fotografie.
Na další fotografii z pražské ZOO jsem provedl zejména tonální úpravy pro zesvětlení ústředního motivu a potlačení přepalů v trávě v popředí. Zvýšením kontrastu jsem zvýraznil kresbu a odstranil jsem světlé fleky v popředí. Také jsem provedl opravu optických vad objektivu.
U třetí fotografie pořízené v pražské ZOO bylo potřeba provést zejména barevnou korekci způsobenou chybným nastavením vyvážení bílé. Vzhledem k tomu, že fotografie byla pořízena ve formátu RAW, bylo možno zvolit správné vyvážení bílé při zpracování v počítači bez ztráty kvality. Dále jsem upravil tonalitu snímku a také jsem zvýraznil ústřední motiv zvýšením kontrastu.
Na běžném turistickém snímku pohledu do krajiny z vyhlídky bylo potřeba provést výrazné úpravy tonality i barevnosti. Celá fotografie měla silný modrý nádech, který jsem upravil změnou nastavení vyvážení bílé barvy. Tonální úprava spočívala v celkovém zesvětlení fotografie úpravou celkové expozice a následném ztmavení zesvětlené oblohy simulací přechodového neutrálního filtru. Pro získání hloubky jsem zvýšil kontrast ve fotografii.
Nakonec jsem upravil kompozici oříznutím prázdné oblohy ve vrchní části fotografie.
Pro tento „dokumentační“ snímek je základní úprava dostačující. Ovšem pro krajinářskou fotografii aspirující na vyšší úroveň než je jen turistický záznam z výletu je vhodné použít daleko pokročilejší úpravy.
Na makro záběru vosy jsem provedl úpravu barevnosti a tonality. Zesvětlením a zkontrastněním subjektu jsem k němu přitáhl pozornost a dále jsem do záběru vložil tmavou vinětaci k přitáhnutí pohledu na subjekt.
Ořezem fotografie jsem přesunul subjekt ze středové do třetinové kompozice.
Na fotografii městské krajiny pořízené teleobjektivem jsem provedl zejména barevné a tonální úpravy. Odstranil jsem optické vady objektivu a zvýšil jsem kontrast pro zvýraznění hloubky záběru. Opět se jedná o „dokumentační“ záběr. I zde platí, že pro kvalitnější fotografie městské krajiny a architektury je potřeba přistoupit k pokročilejším úpravám.